Ofte stilte spørsmål

Hvis du ikke finner svar på spørsmålet ditt her, må du gjerne ta kontakt med oss direkte!

Bestilling

Vi har ulike pakker for ulike behov. Internett 15 mb passer deg dersom du kun leser epost, nettaviser og sjekker nettbank. Ved flere brukere og eksempelvis streaming vil vi anbefale 100 mb eller mer. Se mer informasjon under overfanen Internett.

Du kan trykke på bestill-knapp oppe til høyre, sende oss en epost til kunde@3net.no eller ringe oss på 77770499. Informasjon om våre produkter finner du under overskrifter på hjemmesiden.

Hvis du som kunden ønsker å si opp ditt fiberabonnement, så kan du gjøre det pr telefon (77770499), eller sende oss en skriftlig henvendelse. Hvis du skal flytte til en ny adresse, kan du gratis ta med ditt fiber abonnement til ny adresse, så lenge vi leverer fiber til den adressen.  Hvis vi ikke leverer fiber til ny adresse, behandles henvendelsen som en oppsigelse. Vi har en mnd oppsigelse som gjelder i fra første i mnd, til mnd etter. Hvis du som kunde har binding på leveransen, så har du oppsigelsestid ut bindingstiden. Du finner mer informasjon rundt oppsigelse på våre standard vilkår.

Faktura

Fakturagebyr er et gebyr som dekker kostnaden ved utsendelse av papirfaktura.

14 dager etter forfalt fakturadato går saken til purring hos Intrum. Intrum følger opp purringer og mislighold.

Som kunde mottar du faktura hver mnd. 3net fakturere 5. virkedag i mnd.

Avtalegiro opprettes i nettbanken av kunden, ved å legge inn Avtalegiro-referansenummeret (oppe til høyre på faktura) under innstillinger i nettbanken. Faktura trekkes automatisk når man har en aktiv avtalegiro.

Support

Før man forsøker å konfigurere epost klienten så må man sjekke at epost adresse og passord er korrekt. Det kan gjøres ved å logge på webmail https://mail.nordtroms.net.

For <navn>@nordtroms.net adresser så skal følgende innstillinger brukes.

  • Bruker/konto navn er deres epost adresse.
  • Passord er passordet til epost adressen, det som fungerte på webmail.
  • Server innstillinger:
    • Innkommende:
      • IMAP: mail.nordtroms.net, port 993, sikkerhet SSL/TLS
      • eller POP3: mail.nordtroms.net, port 996, sikkerhet SSL/TLS
    • Utgående:
      • SMTP: mail.nordtroms.net, port 465, sikkerhet SSL/TLS
      • eller SMTP: mail.nordtroms.net, port 587, sikkerhet STARTTLS

 

Dere kan selv velge om dere ønsker å bruke POP3 eller IMAP for å hente epost adresser, merk at med POP3 så vil enkelte epost programmer slette alle mailer på serveren når de er hentet ned til PC/telefon. Vi støtter også to forskjellige måter å sende epost på, slik at de fleste epost klient/programmer er støttet.

Tilkobling

Ingen spørsmål tilgjengelig for øyeblikket.

Internett

Ingen spørsmål tilgjengelig for øyeblikket.

TV

Netflix kan velges inn for 50 poeng

Wifi/Trådløst nett

Plasseringa av trådløsruter har mye å si for kvaliteten på det trådløse nettverket ditt. Signalene i det trådløse nettet er radiobølger, med de styrker og svakheter som følger med teknologien.

Det er derfor viktig at du tenker gjennom plasseringen av ditt trådløse utstyr.

  • Plasser utstyret så høyt og fritt som mulig
  • Ikke ha bad og kjøkken mellom utstyret og der du trenger sterkt nett – fliser, rør, vann, betong, mur og speil stopper nemlig de trådløse signalene
  • Det er heller ikke en god ide å plassere ruteren bak TV apparat eller inne i skap

Et lite tips er å tenke på ruteren din som en lampe – får du lys der du vil ha sterke signaler?

Opplever du at det trådløse nettet er dårligere i noen deler av huset? Da kan det være rekkevidden på det trådløse nettet som ikke er god nok.

Dette kan fort skje i større hus eller leiligheter, gjerne over 100 kvm. Da anbefaler vi at du setter opp et mesh-nettverk hjemme. Mesh-nettverket plukker opp og forsterker det trådløse nettet før det sendes videre. På den måten vil du få sterkere nett overalt. Hos 3net kan du leie Premium WiFi, trådløse enheter som sammen kan dekke hele din bolig.

 

Diverse

Fibersentralen, TV-dekoder og tilhørende utstyr er 3net sin eiendom, og skal behandles varsomt. Fibersentralen skal ikke flyttes på, eller tas ned fra vegg. Hvis det er behov for å flytte fibersentralen, så skal 3net kontaktes for flyttingen. Tv-dekoderen følger abonnementet og skal leveres inn i god stand ved oppsigelse av abonnementet. Hvis utstyret er skadet eller ødelagt vil du som kunde bli belastet i henhold til gjeldene priser.

Som kunde kan du pause ditt abonnement en gang pr 12 mnd, minimum 3 mnd og maksimum 6 mnd. Betingelsene for å pause abonnementet er at  alle tjenestene må pauses, og at pause ikke skjer i bindingstiden. I tillegg må du som kunde være a jour med innbetalingene, slik at det ikke er noen forfalte faktura når pauset. Når abonnementet åpnes, legges det på et åpningsgebyr på kr 500,-.