For 3net er et levende Nord-Troms en hjertesak: – Det skal være «lys i husan»!

Del
Facebook
LinkedIn


Internett- og TV-leverandøren 
3net har som del av Ymber-konsernet utviklet samfunnskritisk infrastruktur i Nord-Troms og Kautokeino i snart 20 år, og fortsetter å bygge ut. Lokalpatriotisme, og et ønske om å styrke regionen er en viktig drivkraft.


– Internett er helt avgjørende for folk i dag, og vi har internett med oss uansett hvor vi er, slår Mona Salamonsen, salgs- og markedssjef i 3net fast. – Og i 3net er vi opptatt av å levere godt internett til alle, også «der ingen skulle tru at nokon kunne bu».

Startet utbyggingen

3net ble stiftet i 2005, og er et heleid datterselskap av det nordnorske og tradisjonsrike kraftselskapet Ymber, tidligere Nord-Troms Kraftlag.

– Jobben med en bredbåndssatsing i Nord-Troms startet allerede i 04/05, forteller Mona.

3net satset tidlig på utbygging av fiber for å kunne levere lynraskt internett.

DAGLIG LEDER: Knut Jørgen Larsen i 3net.

De store nasjonale aktørene var ikke villige til å investere i høyhastighets bredbånd til Nord-Troms og Kautokeino. 

– Ymber og eierkommunene var opptatt av at det ikke skulle bygges ut fiber kun i sentrum, men også i utkantsområdene av distriktet. Slik ble fiberutbyggingen i regionen startet – og Nord-Troms og Kautokeino ble tilkoblet fibernettet. Det har naturligvis gitt en stor gevinst i regionen – både for privatpersoner og for utviklingen av arbeidsplasser, legger daglig leder Knut Jørgen Larsen i 3net til.

I tillegg til eget nett drifter 3net også fibernettet for Sørreisa kommune.

FRA STARTEN: Idar Sandvik (t.v.) og Lars Luneborg var med da bredbånds-eventyret startet i Nord-Troms. Lars er i dag prosjektingeniør for Vissi, mens Idar er avdelingsleder for Ymber Fiber.

Værhardt

Avdelingsleder i Ymber Fiber, Idar Sandvik, er en av dem som har vært med siden starten, og utviklet og bygd hele fibernettet.

Han forteller om et område med flere utfordringer for drift.

– I kommunene vi leverer til er det bygget over 1800 kilometer fiberkabel, med tilhørende elektronikk. I et område med mye vær har fiberleveransen vært med å stabilisere leveransen med Internett og TV.

– Samtidig er det også et stort og utfordrende nett å drifte. Selve fibertråden som vi sender lyset gjennom, er på størrelse med cirka 10 prosent av et hårstrå, slik at vi snakker om sensitivt utstyr med høy kompleksitet, sier Sandvik.

Ymber og 3net har over 1800 km med fiber i Nord-Troms og Kautokeino


I dag leverer 3net internett og TV til både private kunder og bedrifter, og kjenner på mye stolthet i å være et lokalt selskap, som daglig bidrar inn i lokalsamfunnet.

GOD KUNDESERVICE: Marie Remmen, avdelingsleder i 3nets kundesenter.

 De som jobber i 3net er engasjerte, lokale folk. Sammen får vi lov til å bidra til lokalsamfunnet vårt med sysselsetting, skatt og sponsing av lokale lag og foreninger. I tillegg bidrar vi selvsagt med et godt internett- og TV-tilbud, sier Mona.

Alt overskudd som skapes i 3net føres tilbake til Ymber AS, som igjen betaler utbytte til sine eierkommuner. Slik tilkommer det gode inntekter til kommunene, som igjen kan benyttes til drift og disposisjonsfond.

Avdelingsleder i 3nets kundesenter, Marie Remmen, supplerer:

– For oss er det viktig at det er «lys i husan» i Nord-Troms – vi er opptatt av bolyst! I tillegg vil vi bidra til å gi folk «lys i skjermene». Det skal være samme gode tilbud her som ellers i landet. Folk bruker nettet hele tiden, og på den måten er vi en viktig del av hverdagen deres.

NETT: IT-ingeniør Johnny Bjerk er en av dem som sørger for at internettet til kundene fungerer som det skal. Her sammen med daglig leder Knut Jørgen Larsen og salgs- og markedssjef Mona Salamonsen.

Strekker seg langt for kundene

3net er opptatte av å være gode hjelpere, og å kunne bidra der kundene trenger dem.

– Vi har kunder i alle aldre, og med alle nivåer av teknisk kompetanse. Da er det nødvendig å være til stede for dem, og hjelpe dem der det er behov. Derfor tilbyr vi blant annet kveldssupport på telefon alle hverdager, hele året, sier Knut Jørgen.

– Vi strekker oss langt for at kundene våre skal få den hjelpen de behøver, legger Marie til.

– Jeg tror mange ser det som en trygghet at vi finnes her, sier Knut Jørgen.

KUNDESENTER: Sandra Johannessen, Elise Lambela Hansen og Marie Remmen gjør alt de kan for å hjelpe 3net-kundene.

Skyhøye krav til kvalitet

3net jobber jevnlig med å utvikle og forbedre produktene sine, samt nå ut til flere kunder.

– Før var internett for spesielt interesserte, men i dag er vi så avhengige av det i alt vi gjør, at folk stiller skyhøye krav til internettleverandøren sin. Det er vi klar over, og det lever vi etter, sier Mona.

VIKTIG MED NETT: Salgs- og markedssjef Mona Salamonsen.

– Sånt sett er det egentlig bra når vi ikke hører noe fra kundene våre, for da vet vi at alt fungerer som det skal, ler Marie.

– Vi opplever at vi har fornøyde kunder, som setter pris på at vi tilbyr både kvalitet og lokal tilstedeværelse. Dessuten opplever vi også at vi har kunder som er stolte, og som føler at de ved å være 3net-kunder er med på å bygge ut infrastrukturen lokalt, legger hun til.

Se våre andre saker og nyheter