Dette er en side for veiledning til kunder på hvordan gjøre grunnleggende feilsøking. Det er bland annet beskrivelser på hvordan feilsøking ved problemer med internett og trådløst nett. Siden er delt opp i flere avsnitt, et for hver type fibersentral. Veiledningen er avhengig av type fibersentral. Følgende 3 fibersentraler er omtalt: Genexis EX600, Inteno EG400 Og Genexis Platinum.
Feilsøking på fibersentral av typen Genexis EX600 ved problemer med internett
Problemer:
- Ingen internett
- Ingen internett ved tilkobling til trådløst nettverk
- Ingen internett via kablet tilkobling
- Ingen internett via WiFi
Feilsøkingstrinn ved problemer med internett
Grønt lys
Når enheten fungerer som den skal, det vil si at den er startet opp og har internettforbindelse, vil lyset lyse konstant grønt.
Rødt lys
Hvis det er rødt lys på Genexis EX600 så betyr det at enheten starter opp. Hvis det lyser rødt i mer enn 1-2 minutter etter omstart så tyder det på at enheten er defekt. Vennligst ta kontakt med 3net på epost: kunde@3net.no eller telefon: 77 70 49 99 for feilretting.tykket i din nettbank for efaktura, kan 3net legge dette på dine fremtidige fakturaer.
Blinkende lyst
Hvis lyset på Genexis EX600 blinker grønt så betyr det at enheten ikke har kontakt med internett. Vennligst ta kontakt med 3net på epost: kunde@3net.no eller telefon: 77 70 49 99 for videre feilsøking.
Det lyser ikke
Hvis det fortsatt ikke er lys i enhetene etter omstart så er fibersentralen eller strømforsyningen defekt, Vennligst ta kontakt med 3net på epost: kunde@3net.no eller telefon: 77 70 49 99 for feilretting.
Hvis lyset er grønn og du fortsatt har problemer med internett
Er du koblet på trådløst nettverk?
- Prøv å koble deg til fiber sentralen via kabel
- Er det problemer er med en eller flere enheter?
- Hvis det kun er en enhet som har problemer, sjekk trådløs tilkoblingen på enheten som har problemer
- Er den koblet til nettverket
- Har den gode dekning? Hvis enheten indikerer at det er svakt wifi signal, prøv å flytte enheten nærmere fibersentralen
Hvis lyset er grønn og du fortsatt har problemer med internett
Er du koblet på trådløst nettverk?
- Prøv å koble deg til fiber sentralen via kabel
- Er det problemer er med en eller flere enheter?
- Hvis det kun er en enhet som har problemer, sjekk trådløs tilkoblingen på enheten som har problemer
- Er den koblet til nettverket
- Har den gode dekning? Hvis enheten indikerer at det er svakt wifi signal, prøv å flytte enheten nærmere fibersentralen
Feilsøking på fibersentral av typen Genexis Platinum ved problemer med internett
Problemer:
- Ingen internett
- Ingen internett ved tilkobling til trådløst nettverk
- Ingen internett via kablet tilkobling
- Ingen internett via WiFi
Feilsøkingstrinn ved problemer med internett
Grønt lys
Hvis denne lyser grønt har Genexis Platinum fibersentralen kontakt med internet
Blinkende lys
Hvis denne blinker grønt så betyr det at Genexis Platinum fibersentralen ikke har kontakt med internett. Vennligst ta kontakt med 3net på epost: kunde@3net.no eller telefon: 77 70 49 99 for videre feilsøking.
Feilsøking på fibersentral av typen Inteno EG400 ved problemer med internett
Problemer:
- Ingen internett
- Ingen internett ved tilkobling til trådløst nettverk
- Ingen internett via kablet tilkobling
- Ingen internett via WiFi
Feilsøkingstrinn ved problemer med internett
- Hvis det ikke er lyst displayet
- Sjekk at strømmen er koblet til og bryteren er posisjon ‘1’
- Hvis enheten er koblet til strøm og slått på, gjør en omstart ved bruk on/off bryteren. Vente 1-2 minutt
- Hvis det ikke kommer lys i displayet så er strømforsyningen eller enheten defekt. Vennligst ta kontakt med 3net på epost: kunde@3net.no eller telefon: 77 70 49 99 for å få skiftet fibersentral
- Hvis det lyse det er rødt lys i symbol 1 (ringen) så er det et problem med fibersentralen
- Hvis enheten er koblet til strøm og slått på, gjør en omstart ved bruk on/off bryteren. Vent 1-2 minutt
- Hvis ringen fortsatt lyser rødt etter omstart så er det sannsynligvis fibersentralen. Vennligst ta kontakt med 3net på epost: kunde@3net.no eller telefon: 77 70 49 99 for feilretting.
- Hvis symbol 2 ikke lyser så er det sannsynlig at det er feil på fiberen.
- Vennligst ta kontakt med 3net på epost: kunde@3net.no eller telefon: 77 70 49 99 for videre feilsøking.
- Hvis symbol 3, ‘globusen’, ikke lyser, eller lyser rødt, så har ikke Inteno EG400 kontakt med internett.
- Vennligst ta kontakt med 3net på epost: kunde@3net.no eller telefon: 77 70 49 99 for videre feilsøking.
- Symbol 4, WiFi symbolet, skal lyse blått eller grønt når WiFi er aktivert på Inteno EG400. Hvis du ikke får koblet deg på trådløst/WiFi, sjekke dette symbolet
- Hvis det ikke er lys i dette symbolet så er WiFi deaktivert.
- WiFi kan aktiveres ved å trykke på WiFi symbolet (4)
Hvis lyset er grønn og du fortsatt har problemer med internett
Er du koblet på trådløst nettverk?
- Prøv å koble deg til fiber sentralen via kabel
- Er det problemer er med en eller flere enheter?
- Hvis det kun er en enhet som har problemer, sjekk trådløs tilkoblingen på enheten som har problemer
- Er den koblet til nettverket
- Har den gode dekning? Hvis enheten indikerer at det er svakt wifi signal, prøv å flytte enheten nærmere fibersentralen