Fra 1. desember 2021 bestemte bankene at eFaktura skulle endres. Har du aktivert Alltid eFaktura/ja takk til alle fra før av vet du hvordan det fungerer. Du slipper å motta første faktura fra en bedrift som papir i posten, og nye eFakturaavtaler blir opprettet automatisk. Enkelt og bra for miljøet!
Har du ikke brukt Alltid eFaktura tidligere, har du mottatt første regning i posten. Deretter har du fått mulighet til å opprette eFakturaavtale i nettbanken.
Dette kan være greit å vite om endringen:
- Har du aktivert Alltid eFaktura/ja takk til alle trenger du ikke å gjøre noe.
- Har du ikke aktivert Alltid eFaktura må du aktivere det under eFaktura i menyen når du er innlogget i appen eller nettbanken.
- Etter 15. mai 2022 må du ha aktivert Alltid eFaktura for å kunne motta eFaktura.
- Fra 1.desember 2021 ble eFaktura sendt til personen som er registrert som mottaker av fakturaen. Om du ønsker at eFakturaen skal bli sendt til noen andre enn deg selv, må du kontakte fakturautsteder for å endre det.
- eFaktura er bankuavhengig. Det betyr at endringer du gjør i en bank, vil gjelde for alle bankforbindelsene du har.
- Er det enkelte aktører du ikke ønsker å motta eFaktura fra, kan du reservere deg mot det under eFaktura i menyen.
Du kan lese mer om endringen på eFaktura sine egne sider.
Les mer under fanen Kundesenter og ofte stilte spørsmål.